Translate:
Informacje
WWW
PLIKI
-
Najnowsze wpisy
Najnowsze komentarze
- Andrzej o Czarne chmury nad BLYNK 1.0
- Marek Marczuk o Czarne chmury nad BLYNK 1.0
- Krzycho o Czarne chmury nad BLYNK 1.0
- Marek Marczuk o Czarne chmury nad BLYNK 1.0
- Marek Marczuk o Czarne chmury nad BLYNK 1.0
Archiwa
- Grudzień 2021 (1)
- Listopad 2021 (1)
- Październik 2019 (1)
- Czerwiec 2019 (1)
- Marzec 2019 (1)
- Styczeń 2019 (1)
- Listopad 2018 (2)
- Październik 2018 (1)
- Sierpień 2018 (1)
- Czerwiec 2018 (1)
- Maj 2018 (2)
- Kwiecień 2018 (4)
- Luty 2018 (4)
- Styczeń 2018 (5)
- Grudzień 2017 (2)
- Listopad 2017 (8)
- Październik 2017 (4)
- Wrzesień 2017 (7)
- Sierpień 2017 (4)
- Lipiec 2017 (1)
Kategorie
- Serwer Lokalny BLYNK (8)
- Zaczynamy (1)
- Ciekawostki (1)
- Aplikacja tel/tablet (15)
- Sterowanie z pulpitu (2)
- 5. Widgety (13)
- EVENTOR (2)
- Znalezione w sieci (1)
- Układy wieloprocesorowe (2)
- Na warsztacie u innych (2)
- komunikaty (2)
- Problemy (1)
- Uncategorized (5)
- 1. Ogólne (5)
- 2. Piny (3)
- 3. Komunikacja (11)
- API WEBHOOK (4)
- kontrola komunikacji (3)
- Nie blokujący BLYNK (3)
- 4. Biblioteki (3)
Widget EVENTOR – programowanie w telefonie – cz I
By: Krzycho | Post date: Kwiecień 17, 2018
EVENTOR – programować każdy może trochę lepiej lub trochę gorzej.
Arduino zyskało sławę i popularność w zasadzie dzięki jednemu prostemu pomysłowi – uproszczonej do maksimum procedurze tworzenia programu i wgrywania kodu do mikrokontrolera. Uproszczenie w programowaniu to specyficzna odmiana języka C++ w Arduino IDE i tysiące bibliotek do wykorzystania od ręki. Jeszcze prościej rozwiązano problem wgrywania kodu. Arduino IDE zajmuje się tym kompleksowo po naciśnięciu jednej ikony programu.
BLYNK wstrzelił się w ten pomysł znakomicie a nawet próbuje go twórczo rozszerzyć o kolejne proste klocki do programowania. Dziś o takim właśnie elemencie – to widget EVENTOR.
Ale, wcześniej słów kilka o sposobach programowania
Generalnie do wyboru są dwie drogi:
- tworzenie programu w którymś z języków programowania optymalizowanych dla poszczególnych platform i zastosowań (C++, Java, Python, PHP itd)
- programowanie z przygotowanych klocków (często graficznych) pozwalających na zestawianie ich w bardziej złożone funkcyjne struktury bez potrzeby klasycznego programowania – szybko i w sposób eliminujący tworzenie błędnych algorytmów i powiązań.
BLYNK do niedawna był tylko programem wizualizacji i sterowania dla popularnych modułów mikroprocesorowych – Arduino, Malina, ESP itd. Cała „inteligencja” takich systemów skupiona jest w programie mikrokontrolera. Aby ją wdrożyć należało się nauczyć ,choćby w stopniu minimalnym, programowania w języku C.
W kodzie mikrokontrolera odczytuje się sygnały z inteligentnych (lub nie) sensorów, wysterowuje elementy wykonawcze, tam zapisane są zależności i funkcje pomiędzy sygnałami wejściowymi i wyjściowymi, tam dokonuje się obliczeń, konwersji i generacji komunikatów, zapisuje i odczytuje dane pamięci. Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń co do elementów wejściowych i wyjściowych jakie mogą być wykorzystane w takim systemie. Można wstawić gotowe elementy, można skonstruować własne. Program wraz z bibliotekami jest w stanie obsłużyć wszystko co jest dostępne na rynku lub co zostanie stworzone przez użytkownika.
Serwer BLYNK pełni tu jedynie rolę przekaźnika sygnałów transmitowanych pomiędzy modułem a aplikacją. Jedynym odstępstwem jest możliwość jednoczesnego sterowania elementami wejścia / wyjścia mikroprocesora (pinami) zarówno z kodu programu jak i z telefonicznej aplikacji.
Ale system o takiej konstrukcji ma jedną ale za to bardzo poważną wadę – ZERO elastyczności. Dołożenie jakiegokolwiek elementu, zmiana konfiguracji czy parametrów musi wiązać się ze zmianą oprogramowania mikrokontrolera. A to oznacza najczęściej konieczność jego demontażu, rozebrania, przyłączenia programatora, wgrania nowego softu i sprawdzenia poprawności funkcjonowania całości. Stąd raz zrobiony i dobrze funkcjonujący system jest praktycznie nie zmienialny. To eliminuje takie systemy z rynku komercyjnego albo ogranicza ich zastosowanie do ściśle określonych i w pełni zdefiniowanych funkcji.
Ale widgetach BLYNKa pojawił się EVENTOR.
Widget wygląda niepozornie i kosztuje niewiele – 500 pkt. Ale jest (chyba) początkiem nowej (r)ewolucji BLYNKa od systemu zarządzania modułami procesorowymi dla hobbystów do „poważniejszego” systemu IoT.
Od tego momentu BLYNK dzięki możliwości programowania zarówno w poszczególnych modułach mikroprocesorowych jak i na poziomie jednostki centralnej (serwera BLYNK) nie stawia praktycznie żadnych ograniczeń dla współpracy aplikacji/serwera z dowolnymi urządzeniami końcowymi. Jest jedno – dostępność biblioteki BLYNK dla danej platformy mikroprocesorowej. Choć i to nie jest przeszkodą – dołożenie najtańszego ESP8266 i połączenie go serialem z dowolnym mikroprocesorem (opis tutaj) otwiera możliwość integracji praktycznie każdej platformy sprzętowej z BLYNKiem.
Czym różni się od innych systemów Smart Home? Przede wszystkim otwartością i elastycznością sposobu programowania. Daje to nieograniczoną możliwość adaptacji dostępnych na rynku elementów i układów systemów IoT do własnego projektu inteligentnego domu. Czy pozwoli również na stworzenie atrakcyjnych biznesowo, komercyjnych aplikacji IoT – czas pokaże.
I to wydaje się być największym atutem jaki otwiera przed BLYNKiem widgetowi EVENTOR.
Dodaj komentarz