Widget TERMINAL – i wszystko jasne

By: | Post date: Grudzień 29, 2017

parks rec GIFBLYNK do działania nie potrzebuje komputera. Takie stwierdzenie wygląda na bezsens. Jak nie potrzebuje jak potrzebuje. A serwer BLYNKa to na czym jest zainstalowany? A biblioteki i program do mikrokontrolera to czym się wgrywa i uruchamia? A jednak BLYNK do działania nie potrzebuje komputera..Choć potrzebuje niektórych funkcji dostępnych w komputerze. Dziś o tym jak w projektach IoT zastąpić naszego Maca, Windowsa czy Linuxa jednym małym widgetem

BLYNK to dziwny system IoT i nie podobny do innych dostępnych na rynku. Jak można zbudować komputerowy system zarządzania inteligentnym domem, który w normalnej pracy nie potrzebuje dostępu do komputera? Ano można. Z opisu systemu  wynika, iż do naszego systemu mamy dostęp albo od strony telefonu/tableta lub od mikrokontrolera. Serce systemu – serwer BLYNK- jest w zasadzie niewidoczny. A bardziej precyzyjnie – nie musimy tam zaglądać by prawidłowo zainstalować, skonfigurować, uruchomić i użytkować blynkowy system.

Nie przesądzam czy takie rozwiązanie jest optymalne. Mnie się podoba bo nie jestem informatykiem. BLYNK o takiej konstrukcji jest nieupierdliwym i nienarzucającym się dodatkiem programowym do elegancko działającej elektroniki.  Ot takie małe zboczenie zawodowe.

Mamy więc swój moduł mikrokontrolera dzielnie zarządzający światem materialnym czujników i elementów wykonawczych domowej automatyki i mamy telefon, przez który do tego świata automatyki zaglądamy a czasem próbujemy w nim coś tam zamieszać. Chcąc cokolwiek zmienić w systemie robimy to po stronie hardware (mikrokontroler z oprogramowaniem) lub software (telefon z aplikacją). Telefon mamy przy sobie ale moduł już nie koniecznie. A czasem trzeba jednak głębiej sięgnąć do wnętrza mikrokontrolera by sprawdzić co mu dolega. W Arduino IDE taką rolę odgrywa monitor podpięty via USB do poru szeregowego procesora.

Można jednak wygodniej. Te same funkcje będą dostępne w telefonie bez konieczności łączenia kablem modułu z komputerem. I to z każdego miejsca na świecie (bezcenne). A wszystko to sprawi widget TERMINAL.

TERMINAL BLYNK trudno nazwać kolejnym widgetem jak SLIDER, MENU czy LED. Jest to raczej osobna aplikacja udostępniana poprzez pobranie modułu z biblioteki elementów. I kosztuje jedynie 200 pkt.

Co może nasz terminal? Na oko niewiele – zapisać do wirtualnego pinu dowolny ciąg znaków (typu String) oraz z tego pinu odczytać dowolny ciąg znaków. Tylko tyle ale i aż tyle. Umiejętne wpięcie terminala w kluczowe punktu programu umożliwia całkowite przejęcie kontroli nad jego działaniem i błyskawiczną ocenę poprawności (lub nie) jego funkcjonowania w stosunku do założeń.

 

Terminal mimo że niewielki szczególnie na ekranie telefonu jest całkiem wyraźnie czytelny. Jego wymiary można jednak powiększyć praktycznie do całego ekranu aplikacji przez co ilość wyświetlanej informacji jest naprawdę spora. Dodatkowo ekran można skrolować w obrębie 25 ostatnich wiadomości (można tąliczbę zwiększyć w konfiguracjach serwera lokalnego). Na dole ekranu jest miejsce do wprowadzania naszych tekstów/ danych i wysyłania ich do mikrokontrolera. Biblioteka BLYNK przyjmuje kody w formacie UTF-8 (ASCII i jeszcze trochę więcej) nie ma więc problemów z obsługą znaków, symboli i języków.

IMG_0258

Widget jest więc „zdalnym serial monitorem” bez konieczności posiadania łącza RS232. W tym przypadku naszym kanałem łączności jest pin wirtualny przenoszący w obie strony informacje między aplikacją a mikrokontrolerem.

Widget terminal wymaga deklaracji (podobnie jak widget LED) gdyż używa kilku swoistych funkcji niedostępnych w innych modułach


WidgetTerminal terminal(V1);

terminal.print();  //odpowiada funkcji Serial.print()
terminal.println();// tak jak Serial.println()
terminal.write();  //jak Serial.write() 
terminal.flush();  // wysłanie danych z bufora do aplikacji

Dane z TERMINALa czytamy standardową procedurą

BLYNK_WRITE(V1)
{
String odbior = param.asStr()
}

 

Tyle informacji podstawowych

Jak efektywnie i efektownie wykorzystać  widget TERMINAL w projektach mikroprocesorowych opisane jest tu >>>>>>>  i w innych wpisach http://100-x-arduino.blogspot.com

Źródło grafik GIPHY

27

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »