Widget EVENTOR – programowanie w telefonie – cz II

By: | Post date: Kwiecień 29, 2018

Programowanie mikroprocesorów za pomocą Arduino IDE nie jest trudne. Jeśli dodać do tego mnogość dostępnych bibliotek to efekt końcowy po kilku godzinach nauki jest przyjemnie zaskakujący. Dołożenie do tego aplikacji BLYNK daje nieprawdopodobny efekt końcowy – w pełni profesjonalny sprzętowo i programowo projekt bijący na głowę wszystko to co można zrobić konkurencyjnymi systemami dostępnymi na rynku. I to po jednym – dwu dniach nauki.

Niestety większość użytkowników współczesnej elektroniki nie podziela fascynacji możliwością swobodnego programowania układów mikroprocesorowych nawet tak przyjaznymi narzędziami jak Arduino IDE. Dla takich osób klasyczne programowanie musi zostać zastąpione możliwie prostą konfiguracją pozwalającą szybko i bezboleśnie uzyskać pożądaną funkcjonalność urządzenia czy systemu. Co więcej w trakcie eksploatacji funkcje urządzenia winny dawać się równie prosto i szybko dopasowywać do zmieniających się potrzeb użytkownika bez konieczności ingerencji ze strony producenta urządzenia. Powyższe wymagania spełnia widget EVENTOR.

Co może EVENTOR?

Na pierwszy rzut oka – niewiele. To w zasadzie bardzo prosty element decyzyjny JEŚLI to TO to.  Czyli jest to podstawowa instrukcja sterująca IF i to bez ELSE.  Ale nie wymagajmy za wiele. Mikroprocesor umie jeszcze mniej. Tam procedura decyzyjna ogranicza się jedynie do instrukcji skoku warunkowego – JESLI to to SKOCZ tam. 

Jeśli chcemy skorzystać z EVENTORa należy go kupić (jedyne 500 pkt – posiadacze własnego serwera mają to za free). Od tej chwili dostajemy dostęp do prostego edytora warunków i decyzji. W zależności od stanów (wartości) na pinach wirtualnych lub w TIMERze możemy określać zachowanie się pinów rzeczywistych tj portów procesora i zmiennych – pinów wirtualnych. Słówko WHEN należy traktować jako IF

Dla widgetu EVENTOR dostępne są wszystkie piny a nie tylko te, jakie zostały zdefiniowane w programie mikrokontrolera

Po wybraniu źródła sygnału możemy przystąpić do określenia warunku – a jest ich spora gama

Większość warunków odnosi się do wartości liczbowych. Mogą to być liczby całkowite dodatnie lub ujemne a ostatnio dodano możliwość wprowadzania liczb zmiennoprzecinkowych np 111.22

Dwa ostatnie warunki pozwalają porównywać stringi choć w bardzo uproszczonej formule (string jest podobny / niepodobny do …)

Kolejny krok to wybór „obiektu” docelowego który zostanie uaktywniony po spełnieniu warunku. Tu możliwości jest sporo. Możemy wybrać dowolne piny wirtualne, dostępne w mikrokontrolerze piny rzeczywiste (porty) lub aktywować usługi na serwerze (wysłanie emala, notyfikacji lub tweeda)

W zależności od wybranego obiektu docelowego ustawiamy wartość sygnału wyjściowego jaka pojawi się na wyjściu po spełnieniu warunku wejściowego

Na tym możemy zakończyć tworzenie warunku lub możemy dodać kolejne wyjścia które zostaną uaktywnione tym samym warunkiem wejściowym

Na koniec pozostaje już tylko zaakceptować stworzoną funkcję warunkową i zdecydować czy jest ona aktywna czy chwilowo wyłączona

Tworzenie funkcji warunkowych odbywa się w telefonie ale de facto tworzone są one w serwerze BLYNKa i tam będą wykonywane. Oznacza to, iż do prawidłowego działania funkcji warunkowych nie jest potrzebne pozostawanie telefonu/ tableta w stanie aktywnym.

W następnym odcinku praktyczny przykład zastosowania widgetu EVENTOR

42

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »