Biblioteki BLYNK – gdzie umieścić?

By: | Post date: Styczeń 8, 2018

Dziś temat z gatunku lekkich. Gdzie najlepiej wgrać biblioteki BLYNKa ? (for WINDOWS only)

To pytanie w zasadzie trzeba kierować do twórców ARDUINO IDE ale że BLYNK to  brat bliźniak (choć mocno późniejszy) więc zostanie to omówione tutaj.

Biblioteki w Arduino IDE lądują w wielu przypadkowych (tak na oko) miejscach. Standardowa instalacja biblioteki BLYNK poprzez „Dodaj bibliotekę .ZIP” umieszcza ją gdzieś w domyślnych czeluściach podkatalogów ARDUINO IDE. Pewnie tu gdzie jej nie znajduje gdy próbujemy uruchomić program bez bibliotek

np. w takim katlogu: C:\Users\Krzysztof\AppData\Local\Arduino15\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.3.0 \libraries\ESP8266WiFi

Do nazw katalogów nie należy się absolutnie przywiązywać – konkretna ścieżka zalezy od systemu, jego wersji ustawień komputera i tysiąca innych rzeczy.

Tak zainstalowane biblioteki działają świetnie. Mają tylko jedną poważną wadę. Cholernie ciężko jest zapanować nad kolejnymi wersjami bibliotek. Nie ma oczywiście problemu by instalować w ten sposób najnowsze wersje. Sam ARDUINO IDE podpowiada nam o konieczności ich aktualizacji. Ale w przypadku BLYNKa czy innych bibliotek zmieniających się stosunkowo często praca z najnowszą biblioteką nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem.

Nie chodzi li tylko o kolejne bugi w najnowszych wersjach. Np. w sytuacji gdy projekt przygotowany został  kiedyś tam  i trzeba dziś nanieść do niego niewielkie poprawki lepiej jest użyć „starej” wersji biblioteki. Nowe  mogą wymagać zbyt wielu zmian w kodzie programu.

Toteż zalecanym (również przez twórców  BLYNKa) miejscem instalacji bibliotek jest podkatalog libraries stworzony w katalogu projektów. Optymalnym  rozwiązaniem jest tworzenie katalogu danego projektu, w którym znajdują się kolejne wersje testowe aż do wersji finalnej. W tym to katalogu umieszczać można (a nawet powinno się z wymienionych wyżej względów)  również podkatalog libraries ze wszystkimi bibliotekami użytymi w danym projekcie

PROJEKT _1

wersja_1

wersja_2

……………………..

wersja_finalna

libraries

PROJEKT_2

wersja_1

wersja_finalna

libraries

Po wgraniu bibliotek BLYNKa katalog libraries powinien wyglądać co najmniej tak

 

Cztery zaznaczone pliki dostarczane są w najnowszej wersji BLYNKa 0.5.0. choć zmienia się to w czasie (sponsorzy!)

Można jeszcze zainstalować trzy katalogi w podkatalogu <tools> ale nie jest to konieczne do prawidłowej pracy.

Zawartość i przeznaczenie tych katalogów będzie omówiona przy innej okazji

Ostatnią rzeczą jaką trzeba zrobić to wskazać ARDUINO IDE  katalog roboczy projektu by w nim szukał zainstalowanych bibliotek. Rzecz dzieje się w PLIK>PREFERENCJE w polu Lokalizacja szkicownika

Jeszcze tylko dla pewności warto uruchomić ponownie ARDUINO IDE i już żądane biblioteki BLYNKa i innych dowolnych programów będą widziane przez kompilator.

29

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »